ZASADY UDZIELANIA LICENCJI I ZGÓD (PRZEPISY UEFA)

17 kwietnia 2024

Każdy organizator STREFY KIBICA (pokazu publicznego) w czasie trwania meczów Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2024 ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszystkie aspekty związane z organizacją i realizacją pokazu publicznego / pokazów publicznych oraz ponosi wszelkie koszty z tym związane (w tym zapewnia zgodność z powszechnie obowiązującym prawem, regulacjami wewnętrznymi oraz poprzez uzyskanie wymaganych przez strony trzecie pozwoleń, licencji lub zgód). W szczególności zobowiązany jest do przestrzegania i stosowania wytycznych UEFA (Unia Europejskich Związków Piłkarskich, zwanych PRZEPISAMI UEFA) oraz uzyskania zgody na użycie sygnału kanałów nadawanych przez Oficjalnego Nadawcę UEFA dla Danego Obszaru. Wyłącznym przedstawicielem UEFA w procesie licencyjnym UEFA EURO 2024 jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Telewizja Polska S.A. (TVP S.A.) w likwidacji.

JAKIE LICENCJE I ZGODY NALEŻY UZYSKAĆ?

  • ZGODA TVP – zgoda na korzystanie z sygnału telewizyjnego oficjalnego nadawcy Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2024 oferowanego przez TVP S.A. w likwidacji w formie zamówienia, uwzględniająca koszty sygnałowe oraz obsługę handlową i merytoryczną. Zgoda konieczna do uzyskania w przypadku wszystkich Stref Kibica na terenie Polski (WYDAJE TVP S.A. w likwidacji).

TERMIN ZGŁOSZENIA: do 14.06.2024 włącznie

  • LICENCJA KOMERCYJNA – licencja na pokazy publiczne właściciela praw telewizyjnych do wszystkich meczów Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2024. Licencja konieczna do uzyskania w przypadku Komercyjnych Stref Kibica (zobacz RODZAJE POKAZÓW, poniżej). Licencje przyznaje TVP S.A. w likwidacji w porozumieniu z UEFA (UDZIELA TVP S.A. W LIKWIDACJI W IMIENIU UEFA).

TERMIN ZGŁOSZENIA: do 14.06.2024 włącznie. UWAGA! Należy uwzględnić 30-dniowy okres akceptacji dla sponsorów UEFA (informacje poniżej).

  • INNE POZWOLENIA – organizator każdej Strefy Kibica zobowiązany jest na własny koszt uzyskać wszelkie pozostałe licencje, pozwolenia oraz zgody, które wymagane są przez polskie prawo (np. w przypadku organizacji imprez masowych).

RODAJE POKAZÓW

Organizatorzy Stref Kibica przy wyborze koniecznych zgód i licencji zobowiązani są określić formę takiego pokazu wybierając spośród następujących opcji:

A) POKAZ KOMERCYJNY:

  • ze sponsorowaniem (tj. jakąkolwiek prezentacją sponsora lub marki, w tym także organizatora pokazu np. jednostki samorządu terytorialnego); lub
  • z pobieraniem opłaty za wstęp (bezpośredniej lub pośredniej); lub
  • z uzyskaniem przychodu lub prowadzeniem innej działalności o charakterze komercyjnym (np. sprzedaż żywności i napojów lub dystrybucja/sprzedaż towarów).

WYMAGANE: ZGODA TVP S.A. (opłata na zamówienie – płatna z góry) i LICENCJA KOMERCYJNA (opłata z umową licencyjną);. Bezwzględne przestrzeganie PRZEPISÓW UEFA!

B) POKAZ NIEKOMERCYJNY:

  • organizator nie uzyskuje żadnych korzyści ekonomicznych (materialnych i niematerialnych) z tytułu organizacji pokazu;
  • niedokonywana jest jakakolwiek sprzedaż okazjonalna (w tym sprzedaż jedzenia i napojów)
  • nie występuje jakakolwiek forma sponsoringu lub żadne inne porozumienia komercyjne nie są zawierane;

UWAGA! Bez uszczerbku dla powyższego obiekty komercyjne (takie jak np. bary, puby, hotele, restauracje itp.), które w ramach zwykłej działalności wyświetlają programy sportowe na ekranach w swoich lokalach i posiadają wszystkie niezbędne lokalne zgody (w tym zgodę danego nadawcy na wykorzystanie sygnału jego programów – patrz > ZGODA TVP S.A.) nie muszą uzyskiwać licencji na pokazy publiczne od UEFA (patrz > LICENCJA KOMERCYJNA), o ile pokazy te nie są sponsorowane i o ile w związku z uczestnictwem w pokazie meczów nie pobiera się żadnej opłaty. KONIECZNE W TAKIM PRZYPADKU JEST JEDNYNIE POSIADANIE ZGODY TVP S.A.!

WYMAGANA: ZGODA TVP S.A. (opłata na zamówienie – płatna z góry); Bezwzględne przestrzeganie PRZEPISÓW UEFA!

PRZEPISY PRAWNE (PRZEPISY UEFA - WYCIĄG):


SPONSORING:

Zgodnie z przepisami/wytycznymi UEFA organizatorzy Stref Kibica w przypadku organizowania POKAZU KOMERCYJNEGO mogą pozyskiwać jedynie lokalnych sponsorów. W przypadku każdej transmisji na żywo meczów z UEFA EURO 2024 wszelkie możliwości wykorzystania handlowego muszą być najpierw zaoferowane każdemu z Oficjalnych Partnerów UEFA. Każdemu Oficjalnemu Partnerowi UEFA musi być przyznany wyłączny (w stosunku do Oficjalnego Partnera spoza UEFA) okres negocjacji nie krótszy niż trzydzieści (30) dni od dnia, w którym dana propozycja została otrzymana przez odpowiedniego Oficjalnego Partnera UEFA, z wyjątkiem sytuacji, gdy propozycja została otrzymana przez odpowiedniego Oficjalnego Partnera UEFA w okresie rozpoczynającym się dwa (2) miesiące przed planowaną datą meczu otwarcia, w którym to przypadku okres negocjacji zostanie skrócony do krótszego z następujących terminów:

  • siedem (7) dni; oraz
  • okres rozpoczynający się w dniu, w którym takowa propozycja zostanie odebrana przez odpowiedniego Oficjalnego Partnera UEFA, a koniec w dniu bezpośrednio poprzedzającym datę danego meczu.

Po upływie okresu negocjacji na zasadzie wyłączności, o którym mowa powyżej, licencjobiorca może oferować i sprzedawać wszelkie pozostałe oferty handlowe stronom trzecim, pod warunkiem, że: - taka oferta nie jest na korzystniejszych warunkach (dla tej strony trzeciej) niż te oferowane Oficjalnym Partnerom UEFA; i - produkty, usługi i/lub marka takich stron trzecich nie konkurują (w uzasadnionej opinii UEFA) z żadnymi produktami, usługami i/lub markami jakiegokolwiek Oficjalnego Partnera UEFA.

W przypadku, gdy licencjobiorca został powiadomiony przez UEFA, że nowy podmiot został wyznaczony na Oficjalnego Partnera UEFA, licencjobiorca udostępni wszelkie oferty handlowe, które pozostaną niesprzedane w odpowiednim czasie, nowemu Oficjalnemu Partnerowi UEFA zgodnie z powyższą procedurą.

  • SPONSOR UEFA, to oficjalnie współpracujący z UEFA, w ramach UEFA EURO 2024, podmiot, któremu przysługują specjalne przywileje i możliwości, jakie uzyskał od UEFA. Aktualna lista sponsorów i licencjobiorców UEFA dostępna jest pod adresem: https://www.uefa.com/partners/
  • SPONSOR LOKALNY, to sponsor o charakterze lokalnym, właściwym dla danego kraju, który posiada jedynie prawo do tworzenia powiązań wyłącznie z samym komercyjnym pokazem publicznym. Prawa do lokalnego sponsoringu nie mogą, bezpośrednio ani pośrednio, skutkować tworzeniem żadnego rodzaju powiązań ani z UEFA, ani/lub z Mistrzostwami UEFA EURO 2024 (ani żadną ich częścią). Organizator Strefy Kibica dostarczy do TVP S.A. w likwidacji (za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie www.licencje.tvp.pl w wydarzeniu UEFA EURO 2024), przed udzieleniem wszelkich praw do lokalnego sponsoringu, wszystkie informacje, odnoszące się do strony trzeciej oraz oferowanych jej praw w formie pisemnej przez internetową platformę aplikacyjną - formularz zgłoszeniowy (www.licencje.tvp.pl) w celu otrzymania wcześniejszej zgody na udział sponsora lokalnego w organizacji Strefy Kibica (otrzymywanej od TVP na podstawie licencji UEFA).

UEFA (również za pośrednictwem TVP S.A. w likwidacji) zastrzega sobie prawo do podjęcia ostatecznej decyzji (akceptacji), co do tego, czy strona trzecia jest podmiotem „lokalnym” oraz/lub „nie będącym konkurencją” oraz czy prawa, których udzielenie jest oferowane są prawami „lokalnymi”. Akceptacja ta ma charakter ostateczny i nie podlega odwołaniu.

Prawa do lokalnego sponsoringu nie mogą w żaden sposób sprawiać wrażenia, że lokalny sponsor jest w jakikolwiek sposób powiązany z UEFA oraz/lub Mistrzostwami UEFA EURO 2024. Wszelkie zgody TVP S.A. w likwidacji/UEFA, udzielane w tych kwestiach zostaną udzielone przez TVP S.A. w likwidacji/UEFA wyłącznie według ich uznania.

Żadne oferty nie mogą być oferowane ani przyznawane stronom trzecim:

  • których podstawową działalnością jest sprzedaż lub promocja wszelkich produktów związanych z tytoniem, alkoholem wysokoprocentowym, materiałów pornograficznych, produktów lub materiałów zawierających przemoc lub nadużycia, usług hazardowych lub bukmacherskich;
  • które promują lub dyskredytują jakiekolwiek poglądy polityczne, ideologie lub partie;
  • które, w uzasadnionej opinii UEFA, mogą być obraźliwe, nieprzyzwoite lub zachęcać do zachowań obraźliwych lub nieprzyzwoitych lub które promują lekceważące poglądy lub zachowania związane z kolorem skóry, rasą, narodowością, pochodzeniem etnicznym lub narodowościowym, płcią, orientacją seksualną, stanem cywilnym, religią, wiekiem lub niepełnosprawnością jakiejkolwiek osoby lub grupy; i/lub
  • które, w uzasadnionej opinii UEFA, mogą zaszkodzić reputacji lub wizerunkowi europejskiej piłki nożnej, UEFA, członków UEFA i/lub dowolnego Oficjalnego Partnera UEFA lub dowolnego partnera transmisyjnego UEFA EURO 2024.

Dla uniknięcia wątpliwości przyjmuje się, że w odniesieniu do wszelkich Niekomercyjnych Strefa Kibica nie zostaną udzielone żadnego rodzaju prawa do sponsoringu.

DOZWOLONA SPRZEDAŻ:

Organizator Strefy Kibica może sprzedawać lub udzielić pozwolenia na sprzedaż jedzenia, napojów lub innych towarów lub usług przez stronę trzecią podczas pokazu publicznego wyłącznie po uzyskaniu stosownej zgody i licencji ze strony UEFA/TVP. W celu zapewnienia, że takie działania koncesyjne nie stanowią żadnej formy wyraźnego lub dorozumianego sponsoringu UEFA, Mistrzostw UEFA EURO 2024 lub pokazu publicznego, sprzedaż towarów lub usług podczas pokazu publicznego nie będzie prowadzona w sposób, który może sprawiać wrażenie, że taka strona trzecia jest w jakikolwiek sposób oficjalnie powiązana z UEFA, Mistrzostwami UEFA EURO 2024 lub pokazem publicznym (w tym np. jako sponsor, dostawca czy podobny podmiot).

UWAGA! Jakakolwiek sprzedaż (w tym sprzedaż jedzenia lub napojów) może być prowadzona wyłącznie w ramach pokazu komercyjnego!

Organizatorzy Stref Kibica, starający się o licencję na pokazy muszą dostarczyć TVP S.A. w likwidacji poprzez zgłoszenie on-line (formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.licencje.tvp.pl) szczegółowe informacje, dotyczące działań handlowych (koncesyjnych i niekoncesyjnych), których prowadzenie w ramach Strefy Kibica jest proponowane. Wszelkie zgody TVP S.A. w likwidacji/UEFA, udzielane w tych kwestiach zostaną udzielone przez TVP S.A. w likwidacji/UEFA wyłącznie według ich uznania.

UWAGA! Jakakolwiek sprzedaż może odbywać się wyłącznie na terenie pokazu komercyjnego (który uzyskał zarówno ZGODĘ TVP S.A. W LIKWIDACJI, jak i LICENCJĘ UEFA).

OPŁATA ZA WTĘP:

Jeśli organizator Strefy Kibica planuje opłatę za wstęp na transmisję Mistrzostw UEFA EURO 2024 podczas Komercyjnego Pokazu Publicznego, jest wówczas zobowiązany do uzyskania pisemnej zgody TVP S.A./UEFA (uzyskanej za pośrednictwem TVP S.A. w likwidacji w formie LICENCJI UEFA) na wprowadzanie bezpośredniej lub pośredniej opłaty za wstęp (zgłoszenie przez formularz zgłoszeniowy na stronie www.licencje.tvp.pl). Zgoda taka zostanie udzielona przez TVP S.A. w likwidacji/UEFA wyłącznie według ich uznania.

BRAK POWIĄZAŃ Z UEFA EURO 2024

Każdego organizatora Strefy Kibica obowiązuje BEZWZGLĘDNY ZAKAZ powiązania oraz wykorzystywania jakichkolwiek znaków związanych z UEFA lub UEFA EURO 2024™ !

Licencjobiorca lub jakakolwiek strona trzecia nie może być utożsamiana z UEFA, UEFA EURO 2024 lub jakimikolwiek podmiotami związanymi z UEFA. Żadne pokazy publiczne ani powiązane działania nie mogą być przeprowadzane z zamiarem lub celem utworzenia związku lub skojarzenia (bezpośredniego lub pośredniego) z UEFA i/lub UEFA EURO 2024. UEFA prowadzi aktywny program przeciwdziałania marketingowi podstępnemu, a licencjobiorca musi przestrzegać wszelkich wyraźnych instrukcji UEFA w tym zakresie.

Licencjobiorca ani żadna strona trzecia zaangażowana w pokazy publiczne nie mogą używać żadnych znaków, logotypów, symboli, projektów, grafik ani innych materiałów należących do UEFA. Obejmuje to w szczególności oficjalne logo, symbole, maskotki, trofea, grafiki i inne materiały związane z UEFA EURO 2024 TM.

Aby uniknąć wątpliwości, same tytuły pokazów publicznych nie mogą być formułowane w sposób, który mógłby sugerować, że są to oficjalne wydarzenia organizowane przez UEFA, na przykład „UEFA EURO 2024 TM Oficjalny Publiczny Pokaz Meczu”.

Wszelkie prawa własności intelektualnej do UEFA EURO 2024 (w tym znaki, logo, maskotki i/lub trofea UEFA EURO 2024 TM) oraz sygnały telewizyjne z meczu należą do UEFA.

WYMOGI DOTYCZĄCE POKAZU (STREFY KIBICA):

Chronione Okno Reklamowe

Żadna reklama ani inna forma identyfikacji jakiejkolwiek strony trzeciej (innej niż Oficjalnego Partnera UEFA) nie może być wyświetlana na ekranie (lub przed nim) w okresie ciągłym:

  • od 25 minut przed rozpoczęciem danego meczu (dla meczu otwarcia i meczu finałowego, okres rozpoczyna się 15 minut przed rozpoczęciem ceremonii (otwarcia/zamknięcia), która poprzedza mecz);
  • w tym cały czas przerwy w danym meczu; i
  • zaczynając od końcowego gwizdka w danym meczu i kończąc 10 minut później (w przypadku meczu finałowego okres kończy się 10 minut po zakończeniu prezentacji trofeum).

W przypadku, gdy więcej niż 1 mecz ma być emitowany w pokazie publicznym tego samego dnia, okres ciągły opisany powyżej obejmuje okres między emisjami takich meczów.

Powyższe nie ma zastosowania do jakiejkolwiek reklamy lub innej formy identyfikacji zawartej w sygnale transmisji meczu na żywo.

Mecz na Żywo

Licencjobiorca może jedynie wyświetlać (na żywo) sygnał transmisyjny meczu na żywo przekazany przez odpowiedniego Oficjalnego Nadawcę zgodnie z ustaleniami UEFA (i powiadomieniem licencjobiorcy) dla danego meczu w danym kraju. Przesyłany sygnał i obraz nie mogą być w żaden sposób modyfikowane ani manipulowane, czy to przez usuwanie, dodawanie lub zmienianie jakiegokolwiek elementu obrazu.

Program meczu na żywo musi być emitowany (bez przerw) na odpowiednim ekranie lub ekranach nieprzerwanie przez okres:

  • na 10 minut przed rozpoczęciem danego meczu, z wyjątkiem meczu otwierającego i finałowego, w których to przypadkach ten okres musi rozpocząć się przed rozpoczęciem ceremonii otwarcia/zamknięcia; oraz
  • kończący się 5 minut po ostatnim gwizdku danego meczu (w tym dogrywki i rzutów karnych, jeśli dotyczy), z wyjątkiem meczu finałowego, w którym to przypadku ten okres musi trwać do zakończenia ceremonii wręczenia trofeów

Czyste Obszary

Wszystkie ekrany (i ich ramy) używane podczas publicznych transmisji muszą mieć „czysty obszar” wynoszący co najmniej 3 metry (w każdym kierunku) wokół każdego ekranu, który jest wolny od jakichkolwiek nazw marek lub informacji identyfikacyjnych (komercyjnych lub innych). Jedynymi wyjątkami, których obecność w czystym obszarze jest dozwolona, są:

  • nazwa marki jakiegokolwiek Oficjalnego Partnera UEFA zaangażowanego w publiczny pokaz;
  • informacje identyfikacyjne właściwego Oficjalnego Nadawcy UEFA dla Danego Obszaru; i/lub
  • wskazane standardową czcionką tekstową (i) miasto, w którym odbywa się publiczny pokaz lub (ii) nazwę tegoż publicznego pokazu. W celu uniknięcia wątpliwości nie dopuszcza się stosowania logotypów ani znaków graficznych marki.

Organizator Strefy Kibica musi zapewnić (na tyle, na ile jest to możliwe) uczestnikom wyraźny i nieprzesłonięty widok na odpowiedni ekran lub ekrany.

UWAGI I POSTANOWIENIA OGÓLNE:

  • organizator Strefy Kibica zobowiązany jest do współpracy z UEFA/TVP S.A. w likwidacji dobrej wierze w odniesieniu do wszelkich kwestii związanych z publicznym pokazem, w tym do niezwłocznego przekazywania wszelkich informacji, jakich UEFA/TVP S.A. w likwidacji może zasadnie zażądać. Ponadto licencjobiorca, na żądanie UEFA, niezwłocznie przedłoży UEFA dowody publicznych pokazów w postaci zdjęć lub nagrań wideo.
  • organizator na żądanie zapewni UEFA niezbędną infrastrukturę na potrzeby filmowania przez UEFA/TVP S.A. w likwidacji publicznego pokazu, obejmującą co najmniej parking dla jednego (1) pojazdu technicznego, stanowiska do montażu kamery (wraz z operatorem) z nieprzesłoniętym widokiem na ekran lub ekrany lub na uczestników publicznego pokazu. Ponadto organizator jest zobowiązany udzielić UEFA/TVP S.A. w likwidacjistosownej pomocy w odniesieniu do wszelkich kwestii bezpieczeństwa związanych z personelem UEFA/TVP S.A. w likwidacji (lub wyznaczonymi przez UEFA dostawcami) lub sprzętem. Przed przybyciem UEFA/TVP S.A. w likwidacji (lub wyznaczonego dostawcy lub dostawców) na miejsce, UEFA/TVP S.A. w likwidacji i organizator zobowiązani są omówić w dobrej wierze kwestię praktycznej organizacji filmowania (np. lokalizację, wymagane środki bezpieczeństwa, informowanie uczestników itp.).
  • organizator musi niezwłocznie powiadomić UEFA o wszelkich zmianach lub uzupełnieniach wcześniej przekazanych informacji dotyczących publicznego pokazu lub licencji licencjobiorcy, w tym o szczegółach wszelkich publicznych transmisji, które się nie odbyły.
  • organizator jako osoba odpowiedzialna za publiczny pokaz lub pokazy, zobowiązuje się zabezpieczyć, bronić i chronić UEFA/TVP S.A. w likwidacji (w tym jej podmioty stowarzyszone) przed wszelkimi stratami, szkodami, kosztami i wydatkami (w tym uzasadnionymi opłatami i wydatkami natury prawnej) i odpowiedzialnością, które mogą powstać wskutek lub w związku z jakimikolwiek publicznymi pokazami licencjobiorcy lub jakimkolwiek naruszeniem niniejszych Warunków. Fakt udzielenia jakiejkolwiek licencji lub zgody przez UEFA/TVP nie stanowi zatwierdzenia żadnej kwestii związanej z publicznym pokazem, innej niż określone wykorzystanie określonych praw własności intelektualnej należących do UEFA/TVP S.A. w likwidacji zawartych w sygnale telewizyjnym wykorzystywanym podczas publicznego pokazu, do której odnosi się licencja lub zgoda.
  • wszelkie płatności wymaganych opłat licencyjnych lub opłat za zgody kartą kredytową dokonywane w ramach procesu składania wniosku uznaje się za w pełni autoryzowane przez licencjobiorcę i nie podlegają one zwrotowi. Organizator przyjmuje do wiadomości i akceptuje fakt, że nie będzie miał prawa do jakiegokolwiek zwrotu opłaty licencyjnej lub opłaty za zgodę (zarówno w całości, jak i w części), czy to z powodu nieodbycia się publicznego pokazu, wypowiedzenia stosownej licencji lub zgody, czy z jakichkolwiek innych przyczyn
  • UEFA/TVP S.A. w likwidacji może niezwłocznie wypowiedzieć każdą udzieloną licencję w przypadku jakiegokolwiek naruszenia niniejszych Warunków.